ԱՄՆ-ի նախագահ Դոնալդ Թրամփը երկուշաբթի հայտարարել է, որ երկկողմ առևտրային հեռանկարների հարցում Եվրամիությունը շատ առումներով ավելի վատն է, քան՝ Չինաստանը։ «Նրանք զգալիորեն զիջում են։ Կտեսնեք։ Բոլոր հաղթաթղթերը մեր ձեռքում են»,- հավելել է նա։ ԱՄՆ ներմուծվող եվրոպական ապրանքների նկատմամբ Թրամփի սահմանած մաքսատուրքերը վերացնելու վերաբերյալ Վաշինգտոնի հետ մի քանի փուլով բանակցություններից անկախ՝ Եվրամիությունը դեռևս էական առաջընթացի չի հասել։               
 

«Ես կարող եմ ապրել հեռավոր գյուղում, բայց տեղեկացված լինել, թե ինչ է կատարվում գիտության, մշակույթի ամենաբարձր կենտրոններում»

«Ես կարող եմ ապրել հեռավոր գյուղում, բայց տեղեկացված  լինել, թե ինչ է կատարվում գիտության, մշակույթի ամենաբարձր կենտրոններում»
02.06.2017 | 08:22

«Իրատեսի» հյուրը դաշնակահար, գործիքավորող, կոմպոզիտոր ՄԱԴԱԹ ԱՎԱՆԵՍՈՎՆ է:

«ԱՇԽԱՏՈՒՄ ԵՄ ՎԵՐԱՑԱՐԿՎԵԼ ԴԱՀԼԻՃԻՑ»


-Պարոն Ավանեսով, երբ նվագում եք, զգացողություն է, թե Ձեզ համար չկա կողմնակի միջավայր, միայն Դուք եք և դաշնամուրը: Ձեզ համար կա՞ տարբերություն՝ ձայնագրման ստուդիայո՞ւմ եք նվագում, թե՞ հանդիսատեսի առջև:
-Այնքան էլ այդպես չէ, թե ես իմ շուրջը ոչինչ չեմ տեսնում: Ես հրաշալիորեն զգում, հաղորդակցվում եմ այն մարդկանց, այն երաժիշտների հետ, որոնց հետ նվագում եմ: Ե՛վ աչքերով եմ հաղորդակցվում, և՛ ականջով, և՛ ներքին մի անորսալի զգացողությամբ: Բայց ինչ վերաբերում է դահլիճին, այո՛, աշխատում եմ վերացարկվել դահլիճից: Որովհետև նախ և առաջ՝ միշտ չէ, որ դահլիճից դրական էներգիա է գալիս, երկրորդ՝ դահլիճը միշտ չէ, որ պատրաստ է լսելու այն, ինչ դու նվագում ես: Կարծում եմ, որ արտիստը պիտի թելադրի ունկնդրին, թե ինչ և ինչպես նա լսի: Փոխհարաբերություններն այդ կերպ պիտի կառուցվեն: Հանդիսատեսը գալիս է ստանալու, արտիստը՝ տալու նախ և առաջ:
-Արդյո՞ք արտիստը ոչինչ չի ստանում:
-Խնդիրը երկակի է. կստանա՞, չի՞ ստանա, դժվար է ասել: Իմ դեպքում չէի ասի, թե բոլորովին նշանակություն չունի, բայց և այնպես մեծ նշանակություն չունի, թե ինչ դահլիճի համար եմ նվագում: Նվագում եմ համերգային դահլիճում, թե ձայնագրման ստուդիայում, նույնպես մեծ տարբերություն չեմ զգում: Տարբերությունն այն է, որ համերգային դահլիճում նվագում ես, և դա անցնում-գնում է: Իսկ ստուդիայում յուրաքանչյուր փոքր կտորի վրա կարող ես ժամերով տանջվել, չի՞ ստացվում, կրկնել հարյուր անգամ և հասնել ստեղծագործության առավելագույն ճշգրտության, լիարժեք, ավարտուն վիճակի: Բայց այս դեպքում էլ կորչում է կատարման կենդանությունը: Իսկ դահլիճում հնարավոր է, որ ինչ-որ բան այնպես չնվագես, այնպես չդրսևորվես, բայց այս դեպքում էլ առկա է կենդանի շունչ, ակնթարթի, պահի մեջ լիարժեքության զգացում. նվագում ես, ինչպես այդ պահի մեջ ստացվում է, և դա կենդանի, բնական կատարում է:
-Ձեր կատարումները գրեթե չեն կրկնվում, անսպասելի իմպրովիզացիաներով, ինքնատիպ գործիքավորմամբ եք ներկայացնում տարբեր կոմպոզիտորների ստեղծագործություններ՝ Կոմիտասից մինչև Միշել Լեգրան, Ջորջ Գերշվին, Վահան Արծրունի: Ձեր հեղինակային գործերն ունե՞ն կայուն պարտիտուրա, թե՞ դրանք կատարելիս մշտապես ստեղծագործողի կարգավիճակում եք լինում:
-Կան գործեր, որոնք ստույգ նոտագրված են և ենթակա չեն փոփոխության: Եվ կան գործեր, որոնցում արված են որոշակի նշումներ, և ամեն անգամ դու կարող ես այս կամ այն կերպ զարգացնել տվյալ մեղեդին: Դա պայմանավորված է տվյալ ստեղծագործությամբ և այն խնդրով, որը լուծում ես տվյալ համերգի ընթացքում: Իրականում իմ ստեղծագործություններն այնքան էլ շատ չեն: Ավելի շատ գրել եմ ուսանողությանս տարիներին: Իսկ դրանից հետո գրել եմ, երբ եղել է պահանջարկ, կոնկրետ պատվեր: Ի տարբերություն դրա՝ շատ եմ գործիքավորել երաժշտություն և ստեղծագործել հենց գործիքավորման համար: Պատահում է, որ մարդը երգ է բերում գործիքավորելու, իսկ բերածը երկու տող է ու երեք նոտա: Այս դեպքում պետք է ավարտել երգը, գրել նախերգ, վերջերգ, անել ինչ-որ լրացում, տալ հարմոնիկ լուծում: Երբեմն արդյունքում բոլորովին անճանաչելի, նոր երաժշտություն է ստացվում, երբեմն գործիքավորողն ավելի շատ է հեղինակ լինում, քան ինքը՝ հեղինակը: Բայց աշխարհում ոչ մի տեղ գործիքավորողը հեղինակ չի համարվում և հանդես չի գալիս իբրև այդպիսին. դա է ընդունված կարգը: Այս ոլորտում ես անսահման շատ եմ ստեղծագործել, գրել երաժշտություն, բայց դա իմ երաժշտությունը չէ, իմը չի համարվում:

«ԼԱՎ ԵՄ ԶԳՈՒՄ ԱՅՆ ՏԵՂԵՐՈՒՄ, ՈՐՏԵՂ ԿԱ ԼԱՎ ԵՐԱԺՇՏՈՒԹՅՈՒՆ»


-Դուք հանդես եք գալիս բազմաոճ երաժշտությամբ՝ ջազ, ռոք, դասական, հոգևոր և էթնո երաժշտության մշակումներ, սեփական ստեղծագործություններ: Ո՞ր դեպքում եք ավելի ազատ ինքնարտահայտվում:
-Էթնո գրեթե չկա իմ հայտագրում, ջազն էլ հարաբերական է: Ընդհանրապես աշխատում եմ երաժշտությունը քիչ բաժանել ըստ ժանրերի: Ինչո՞վ է տարբերվում դասականը ջազից. դասականում էլ կարող են լինել միևնույն նոտաների բազմազան դրսևորումներ: Հնչում են միևնույն նոտաները, կատարվում է միևնույն երաժշտական թեման, բայց դա արվում է տարբեր մոտեցումներով: Հնագույն երաժշտության դեպքում կա այլ հանգամանք. նոտագրվում է հիմնական թեման, և կատարողը կարող է իմպրովիզ անել: Ջազում փոքր-ինչ այլ է. այստեղ կա թեմա, որը կարող ես նվագել յուրովի և իմպրովիզ անել որքան ուզում ես: Բայց և՛ մեկ, և՛ մյուս դեպքում վերաբերմունքդ պիտի շատ լուրջ լինի: Օրինակ՝ Բիլ Էվանսը դասական երաժիշտ չէ, բայց նրա վերաբերմունքը ջազին, յուրաքանչյուր նոտային բացարձակ է, ուղղակի բացարձակ: Նա չափազանց մեծ պատասխանատվություն է ցուցաբերում, այնպիսին, ինչպիսին բնորոշ է դասական երաժշտությանը: Այնպես որ, ես ինձ լավ եմ զգում այն դեպքերում, երբ հաջողվում է լավ նվագել: Կարևոր չէ, ռոմանս եմ կատարում, դասական երաժշտություն, Բաբաջանյանի, թե Այվազյանի երգերը. լավ եմ զգում այն տեղերում, որտեղ կա լավ երաժշտություն:
-Այնպես է ստացվել, որ վերջին շրջանում Ձեզ ավելի հաճախ լսում եմ Վահան Արծրունու համերգների ժամանակ՝ որպես նվագակցողի: Նվագակցողի և սոլիստի պատասխանատվության աստիճանները շա՞տ են տարբեր:
-Այս դեպքում երկակի է իմ դերը: Ե՛վ նվագակցում եմ, և՛ կատարում եմ մեծ երաժշտական հատվածներ, որոնցում հանդես եմ գալիս իբրև սոլիստ: Երբ շինությունը հիմքից մինչև տանիք կառուցված է լիարժեք, յուրաքանչյուր աղյուսն այնտեղ չափազանց կարևոր է: Ամենաստորին աղյուսն էլ որ հանես, շինությունը կփլվի: Այնպես որ, երբ խմբային գործ ես անում, այդ գործում չկան առաջնային, երկրորդական, երրորդական դերեր: Կա ընդհանուր գործ, որն անում ենք բոլորով: Օրինակ՝ երբեմն լինում են կտորներ, որոնք նպատակահարմար չէ կատարել: Եվ ես պարզապես նստած լսում եմ խմբի մյուս անդամների կատարումը: Հնարավոր է, որ նույն այդ կտորը մեկ այլ մթնոլորտում, մեկ այլ դահլիճում, համերգի այլ ընթացքի մեջ անհրաժեշտ լինի կատարել, և ես կատարում եմ: Շատ հաճախ կանխամտածված ոչինչ անել պետք չէ, պարզապես պետք է թույլ տալ, որ հնչի երաժշտությունը: Եվ պատասխանատվությունը չի նվազում կամ ավելանում իբրև սոլիստ կամ նվագակցող հանդես գալու դեպքերում. այդ երկու դերերն էլ շատ կարևոր են: Եթե իմ սոլո կատարման ժամանակ Վահանը սխալ ակորդ վերցնի, կփչանա իմ սոլոն: Եթե Վահանի երգի ընթացքում ես նվագեմ ոչ այն նոտան, նրա կատարումը չի ստացվի: Այնպես որ, յուրաքանչյուր նոտա, գլխի յուրաքանչյուր շարժում հավասարաչափ պատասխանատվություն են ենթադրում:

«ԱՐԺԱՆԱՊԱՏԻՎ ԱՇԽԱՏԱՆՔՈՎ ՀՆԱՐԱՎՈՐ ՉԷ ՄԵԾ ՓՈՂԵՐ ՎԱՍՏԱԿԵԼ ՄԵՐ ԵՐԿՐՈՒՄ»


-Հեռուստատեսային նախագծերին մասնակցությունը, անշուշտ, նպաստում է արվեստագետի ճանաչմանը, սակայն նաև ենթադրում է որոշակի կոմպրոմիս: Ձեզ գրավո՞ւմ են հեռուստաեթերային ելույթները:
-Ես կարծում եմ, որ եթե մարդն իր գործը լավ է անում, ցանկացած տեղում, ցանկացած պարագայում դա նրան պատիվ է բերում, նա իրեն լավ է զգում, պահանջված: Այսօր ունենք շատ լուրջ երաժիշտներ, որոնք թեթև ժանրի երաժշտություն են նվագում, անգամ՝ ռաբիս. չվախենաք այդ բառից:
-Բնավ չեմ վախենում: Ես գիտեմ շատ պրոֆեսիոնալ երաժիշտների, որոնք մասնավոր պատվերով թաղումների ժամանակ են նվագում, և դա հանապազօրյա հաց վաստակելու նորմալ, անգամ նախանձելի միջոց է երաժշտի համար մեր երկրում:
-Ե՛վ Ռիխտերը, և՛ Գիլլելսը նվագել են թաղումների ժամանակ: Իհարկե՝ շատ հարգարժան ու հանրաճանաչ մարդկանց թաղումների: Այնպես որ, դա պախարակելի ավանդույթ չէ, դա միանգամայն նորմալ է: Բայց կարևոր է, որ լավ նվագես. սա է էականը: Ինչ վերաբերում է հեռուստատեսային շոուներին, այո՛, դրանցում կան շատ բաներ, որ կոնկրետ ինձ դուր չեն գալիս: Բայց չէ՞ որ դա իմ աշխատանքը չէ: Դա շոու է, հաղորդում, որն ունի տարբեր բաղկացուցիչներ: Մի բաղկացուցչի համար ռեժիսորն է պատասխանատու, մյուսի համար՝ օպերատորը: Ես պատասխանատու էի երաժշտության համար, և ձգտում էի հնարավորինս լավ անել իմ գործը՝ տեղավորվելով նախագծի բյուջեի և եթերաժամանակի սահմաններում: Որքանով է լավ ստացվել մեր գործը, պիտի դատի հեռուստադիտողը: Բայց ասել, որ ես ամաչել եմ իմ մասնակցությունից այդ նախագծերին, չեմ կարող, չկա նման բան: Այո՛, եղել են առավել կամ պակաս հաջողված ելույթներ հեռուստաեթերում, բայց ամոթալի ոչինչ չկա դրանում: Եթե անգամ որոշ հաղորդումներ չեն ունեցել հոգևոր-մշակութային բարձր մակարդակ, դա իմ խնդիրը չէ: Ես ապրում եմ Հայաստանում, այստեղ ինձ ամեն ինչ չէ, որ բավարարում է, բայց սա իմ երկիրն է, ես ցանկանում եմ ապրել այստեղ և ցանկանում եմ լավ ապրել: Եթե երկրի վիճակը լավ չէ, հո բոլորս այստեղից չե՞նք թողնելու գնանք:
-Երևանը նպաստավո՞ր միջավայր է երաժիշտ ստեղծագործողի համար: Մեր քաղաքի կենտրոնում գրեթե յուրաքանչյուր շենքի տակ մեկ-երկու ակումբ ու սրճարան է գործում, փոքրիկ սրահներ կան, որոնցում հանդես են գալիս երաժիշտները: Այս ամենը ֆինանսապես, բարոյապես սատարո՞ւմ է երաժիշտներին:
-Դե՛, ֆինանսապես լավ վիճակում գտնվելը դժվար է, արժանապատիվ աշխատանքով հնարավոր չէ մեծ փողեր վաստակել մեր երկրում: Մեր տնտեսությունը լավագույն վիճակում չէ, իսկ դա անդրադառնում է արվեստագետների, մշակույթի ցանկացած ոլորտի վրա: Թեև վիրավորական է, պետք է խոստովանել, որ մեր ոլորտի վրա ուշադրություն է դարձվում ամենավերջում, մեր մասին հիշատակվում է քննարկումների ամենավերջին կետում: Իսկ ստեղծագործող մարդիկ պետք է շատ ճամփորդեն, շփվեն արտասահմանում ապրող իրենց կոլեգաների և ոչ միայն նրանց հետ: Եթե մենք Լուվրում չենք եղել, վատ է: Այլ հարց է, որ չկա այնտեղ լինելու հնարավորություն: Անհրաժեշտ է ճամփորդել, շփվել տարբեր մշակույթների ներկայացուցիչների հետ, ճանաչել նրանց արվեստը: Անհրաժեշտ է ինչ-որ ժամանակ անգամ ապրել այլ վայրերում, ներսից ճանաչել ուրիշ երկրների կյանքը: Անկախ նրանից՝ Երևանը նպաստավոր միջավայր է արվեստագետի համար, թե ոչ, հիմա կա համացանց, և ամեն վայրկյան դու կարող ես հայտնվել մոլորակի ցանկացած կետում, լսել ցանկացած համերգ, ցանկացած դասախոսություն, տեսնել ցանկացած թանգարան ու ցուցահանդես, այսինքն՝ լինել տեղեկացված: Հիմա կարևոր չէ, թե որտեղ ես ապրում: Ես կարող եմ ապրել հեռավոր գյուղում, բայց տեղեկացված լինել, թե ինչ է կատարվում գիտության, մշակույթի ամենաբարձր կենտրոններում:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 4416

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ